امروز: پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

برگ نخست » مصوبات

مصوبه در خصوص منطقه ۱-۱۴۰۰/۶۵۲۰۰۰/۰۳۹

الزام شهرداری به اصلاح فرآیند ها و سامانه شهرسازی با رویکرد کاهش زمان صدور پروانه و گواهی های ساختمانی

ماده یکم (۱):

در راستای رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و به منظور نظام‌مندی امور شهرسازی از طریق بازنگری و اصلاح فرآیندهای صدور انواع پروانه وگواهی ساختمانی با رویکرد کاهش موثر زمان صدور و با عنایت به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۶/۱۱/۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی ، شهرداری تهران مکلف است با رویکردهای ذیل جهت اصلاح فرآیندهای مرتبط با صدور پروانه وگواهی‌های ساختمانی اقدام و مواد این مصوبه را اجرایی نماید.

الف- بازمهندسی فرآیندکلی و فعالیت‌های مرتبط با صدورانواع پروانه وگواهی‌های ساختمانی

ب- تکمیل فرآیند هوشمندسازی سامانه شهرسازی

ج -کاهش موثر زمان صدور پروانه وگواهی‌های ساختمانی

د- ساده‌سازی فرآیند و اقدامات سامانه شهرسازی

هـ- پارامتریک نمودن تمامی اقدامات سامانه شهرسازی

و– شفافیت و امکان گزارش‌دهی هوشمند

ز-کنترل بهینه عملکردکاربران سامانه های حوزه شهرسازی

ماده دوم (۲):

شهرداری تهران موظف است با رعایت رویکردهای مندرج در ماده یکم (۱) ظرف مدت حداکثر یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه نسبت به انجام موارد ذیل اقدام و گزارش آن را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید:

۱- ایجاد زیر سامانه‌ی کنترل ماندگاری پرونده‌های متقاضی صدور پروانه وگواهی‌های ساختمانی و تعیین و اعمال زمان ماندگاری پرونده‌ها در مراحل (نودهای) مختلف به تفکیک درکارتابل کاربران معاونت شهرسازی و معماری مناطق ۲۲ گانه، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، فضای سبز، آتش نشانی و مدیران منطقه

۲- تعیین زمان مجاز ماندگاری متناسب با متغیرهای اثرگذار بر ماندگاری پرونده ها به تفکیک کارتابل کاربران معاونت شهرسازی و معماری مناطق ۲۲ گانه، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، فضای سبز، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و مدیران منطقه و امکان گزارش‌گیری سیستمی جهت کنترل رعایت زمان‌ها و ارائه گزارش برخط مدیریتی جهت اعمال در سنجش عملکرد کارکنان و اعلام ماندگاری پرونده‌ها بیش از زمان مجاز در کارتابل کاربران و متقاضیان از طریق ابزار فناورانه .

۳- پارامتریک نمودن دلایل تایید یا برگشت پرونده به تفکیک هر فعالیت مرتبط با صدور انواع پروانه و گواهی‌های ساختمانی و حذف امکان بازگشت بدون دلیل پرونده (عودت پرونده به علت خطای کاربر به مراحل قبل یا عودت مکرر در ارزیابی عملکرد کاربران لحاظ گردد)

۴- پارامتریک نمودن دلایل قرارگیری پرونده در وضعیت”در انتظار مالک” به تفکیک هر فعالیت مرتبط با صدور انواع پروانه و گواهی‌های ساختمانی(صرفا در مرحله رسید نقشه و اعلام عوارض ، قرارگیری پرونده در وضعیت “در انتظار مالک” بصورت خودکار اعمال و در سایر کارتابل‌ها پس از تایید مالک فعال شود)

۵- ایجاد دسترسی شهروندان به مدارک آرشیو الکترونیک پرونده ملک پلاک ثبتی مربوط به خود درکارتابل شهروندی با توجه به مفاد قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات و مصوبه” الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی” به شماره ابلاغی ۲۲۵۲۲/۲۴۹۱/۱۶۰ مورخ ۰۲/۰۸/۱۳۹۷ فراهم شود.

تبصره :

به منظور نظارت بر بهبود فرآیند‌ها، معاونت شهرسازی و معماری به صورت برخط و مستمر بر عملکرد مناطق و سایر کاربران در خصوص ماندگاری پرونده‌ها درکارتابل کاربران یاد شده نظارت نموده وگزارش کامل و جامع آن را در سامانه شفاف برای شهروندان و به صورت ماهانه به شورای اسلامی شهر تهران ارسال نماید.

ماده سوم (۳) :

شهرداری تهران مکلف است با لحاظ رویکردهای این مصوبه نسبت به ارائه لایحه “بازنگری و اصلاح فرآیند صدور پروانه وگواهی‌های ساختمانی” به شورای اسلامی شهر تهران ظرف مدت حداکثر سه (۳) ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه اقدام نماید.

تبصره یکم (۱) :

به منظور اجرای مفاد این مصوبه و همچنین پیاده‌سازی فرآیند هوشمندسازی خدمات شهرسازی در بستر الکترونیک، شهرداری تهران موظف است نسبت به تشکیل کارگروه راهبری خدمات سامانه‌های حوزه شهرسازی در معاونت شهرسازی و معماری به شرح ذیل اقدام نماید.

۱- معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران (رئیس کارگروه)

۲- مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت بر صدور پروانه (دبیر کارگروه)

۳- مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یا نماینده تام الاختیار

۴- مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران یا نماینده تام الاختیار

۵- مدیرعامل سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات یا نماینده تام الاختیار

۶- مدیرعامل مؤسسه فناوران شهر یا نماینده تام الاختیار

۷- دو نفر نماینده ناظر از شورای اسلامی شهر تهران (با معرفی کمیسیون های شهرسازی و معماری و برنامه و بودجه )

تبصره دوم (۲) : شهرداری تهران مکلف است راهکارهای پیشگیری و جلوگیری از عودت به علت خطا توسط کاربران دفاتر خدمات الکترونیک را بررسی نموده و ساز و کارهای لازم را تدوین و به دفاتر مذکور ابلاغ نماید .

آخرین مطالب

پست های مرتبط